První část rozhovoru s Jakubem jsme zakončili u otázky na možnost vyzkoušet si AKU produkty před jejich pořízením Tedy, co když si zákazník není jistý, jestli mu bude bateriový pohon vyhovovat, má možnost si přístroj vyzkoušet?
Máme poměrně obsáhlou půjčovnu na akumulátorové stroje - od sekaček, pil, plotostřihů po různé kultivátory. Je to super věc. Půjčujeme stroje třeba na víkend, aby si zákazníci vyzkoušeli, co jim bude vyhovovat – jestli to bude řada akumulátorů AK, což je „hobby“, nebo jestli potřebuje řadu AP, tedy pro profíky.
V souvislosti s technikou nelze opomenout dotaz na servis. Mají zákazníci možnost se na vás obrátit? Zasíláte produkty výrobci anebo je servisujete sami?
My máme své vlastní servisní techniky a vlastně cokoli, co je v záruce nebo i po záruce, umíme opravit. A jinak to ani nejde, prodávat stroje bez servisu.
Servis tvoří součást kamenného obchodu?
Ano, v Komenského ulici ve Vrchlabí.
Dobře. Techniku si lze zkusit v půjčovně, případně nechat opravit v servisu, ale co oblečení? Jak je to se zkoušením či vrácením?
To zboží, které prodáváme (často jako jediní v republice), je možné si vyzkoušet pouze na prodejně ve Vrchlabí, nebo na veletrzích a výstavách, kam také jezdíme. Zákazníci se ale nemusí ani bát objednat jej v našem e-shopu. Když jim nebude sedět, rádi jim oblečení vyměníme.
Aha, tak to je fajn. Tedy nákup bez rizika.
Zaujaly mě ty výstavy, co jsi zmínil. Fungují? A kolik jich ročně zvládnete?
Výstavy fungují, určitě. Na letošní rok jsme naplánovali tři – jedna se konala v dubnu v Brně, druhá v květnu v Lysé nad Labem a třetí (bude) v červnu v Ralsku.
Každá výstava je svým způsobem specifická. V Brně to byl hodně široký záběr od zemědělců, přes lesáky, po myslivce; v Lysé je to zase více pro milovníky přírody a myslivce; Ralsko je pak spíš takový pohodový lesnický den (nebo vlastně dva dny) i pro rodiny, ale samozřejmě chodí i profíci.
Pro nás jsou výstavy hlavně o komunikaci, abychom od našich zákazníků zjistili, co jim vyhovuje, co nevyhovuje a co jim třeba chybí.
Pomalu se blížíme do finále a je čas zeptat se na budoucnost. Jak jsme už řekli, v roce 2022 jste se přestěhovali do nových větších prostor. Jaké jsou další plány? Kde vidíš VŠEPROLESÁKY třeba za pět let? Myslím kamenný obchod i e-shop.
Vize je taková, že hledáme nové prostory, abychom se mohli dál rozvíjet. Tohle je už pro nás malé. Něco už máme vyhlédnutého a budeme rádi, když to dopadne, protože chceme zůstat ve Vrchlabí, kde máme „základnu“.
A co e-shop?
E-shop jsem vlastně rozjel sám, ale teď už se na něm podílí prakticky každý, kdo je na prodejně. Ty nejhlavnější věci jsou sice stále na mě, na výdej zboží z e-shopu už ale mám pomoc. Jak jsme se rozšířili, tak to v jednom člověku nejde stíhat. A samozřejmě i tady chceme dál růst.
Jinak, v současné době nás kolem prodejny a e-shopu „běhá“ pět - na prodejně máme dvě slečny, které pomáhají i s balením e-shopu, a dva lidi máme v servisu - ti samozřejmě zabezpečují chod servisu, ale pomáhají i na prodejně.
S e-shopem se určitě pojí i sociální sítě. Máte Facebook a Instagram. To je také tvoje práce?
Nene, to bych už nezvládl. Je to práce další kolegyně – Romči, která se o to stará a díky které sociální sítě skvěle fungují.
Uměl bys říct, na co jsi nejvíce hrdý, co se ti v práci pro VŠEPROLESÁKY podařilo?
Nejvíc hrdý jsem na to, že se nám podařilo vytvořit zastoupení PSS - kvalitní značky oblečení, které funguje a lidi ho rádi kupují. Byl to velký risk vzhledem k tomu, že jsem byl v oboru nováček v podstatě bez zkušeností. Takže super, že jsme nešlápli vedle a povedlo se to.
Další věc, čeho si cením, je zastoupení na stroje od společnosti STIHL. To byla dlouholetá a usilovná práce. Zkoušeli jsme STIHL i Husqvarnu. Nakonec se povedl STIHL, a to díky tomu, že jsme vybudovali značku VŠEPROLESÁKY a dobré zázemí. STIHL tehdy pochopil, že by to nebylo špatné jít s námi do spolupráce a dát nám zastoupení pro Vrchlabsko.
Na závěr zkusím trochu osobnější otázky. … K tvým aktivitám tedy kromě samotného prodeje v kamenném obchodě a e-shopu patří také komunikace s dodavateli a klienty, jezdíš na prodejní a výstavní akce, jak to všechno stíháš? Kde bereš tu energii a co tě motivuje?
To je dobrá otázka, jak to všechno stíhám. No, stíhám to nějakým stylem. Jednak musím, ale mě ta práce tak chytla, že mě to baví. To je asi základ. Bez toho nadšení bychom se určitě nedostali do toho stavu, v jakém je obchod teď - co všechno jsme nastavili, přibrali a začali dělat. Je to časově náročné, ale která práce není, když to člověk chce rozvíjet dál. Ono to jinak nejde. To tak je.
A na úplný konec zabrousíme do úplného soukromí. Ať se čtenáři dozví také něco přímo o tobě. Co tě baví, jaké máš záliby a koníčky?
Tak, na prvním místě je pro mě rodina, samozřejmě. Z těch koníčků je to určitě sport, hlavně míčové hry a především fotbal. Dál práce, bez toho by to ani nešlo, a teď je mým novým koníčkem vlastně i barák, který jsme koupili a opravujeme. No, a nesmím zapomenout na společenský život, ten ke mně prostě patří.
Jakube, díky moc za fajn rozhovor a ať se ti daří profesně i v soukromém životě.