Systém M-Tronic je v podstatě elektronicky řízený karburátor, jehož hlavní funkce spočívá v řízení a kontrole chodu motoru profesionálních motorových pil a křovinořezů.
Celý systém řídí jednotka zabudovaná do modulu zapalování. Jejím úkolem je sběr informací o otáčkách motoru a vyhodnocení jejich odchylky od naprogramovaného optimálního stavu pro dosažení maximálního krouticího momentu motoru. Ze zjištěných informací poté stanoví nejlepší moment zážehu, intenzitu i dobu hoření jiskry na svíčce a následně elektromagnetickému ventilu v karburátoru předá impulzy nezbytné pro dávkování paliva. Tento ventil dokáže ovlivnit potřebnou dávku paliva až 30× během jedné sekundy.
Řídící jednotka je rovněž schopna zaznamenávat do své integrované paměti poslední provozní stav motoru, odchylky od nastavených hodnot, vlastní teploty, počet provozních hodin motoru i počet úspěšných startů či předcházející připojení diagnostického systému. Díky mikrospínači pod páčkou sytičové klapky ji pak lze informovat o stavu motoru, takže při rozběhu studeného motoru sama přidá více paliva.
K dalším funkcím řídící jednotky patří také reakce na výraznější změnu nadmořské výšky, velkou změnu vlhkosti vzduchu i na kvalitu paliva (v případě jeho výhřevnosti).
Rychlou kontrolu všech použitých elektronických prvků včetně kalibrace řídicí jednotky a zobrazování dat uložených v její paměti umožňují jednotlivé elektronické prvky vzájemně mezi sebou komunikující kabelovými svazky ukončenými diagnostickou zdířkou.
Systém STIHL M-Tronic tedy řídí a ovlivňuje chod motoru takovým způsobem, aby ve všech provozních podmínkách neustále dosahoval maximálního krouticího momentu s co nejmenší spotřebou paliva. Výsledkem je potom vyrovnaný chod v celém spektru otáček motoru s minimálními emisemi škodlivých látek ve výfukových plynech.
